EN DE PL

Warsztat

Oldsmobile

Zdjęcia:

Oldsmobile Starfire SX 1978 - Landrynka Oldsmobile Starfire SX 1978 - Landrynka Oldsmobile Starfire SX 1978 - Landrynka Oldsmobile Starfire SX 1978 - Landrynka Oldsmobile Starfire SX 1978 - Landrynka
Oldsmobile Starfire SX 1978 - Landrynka Oldsmobile Starfire SX 1978 - Landrynka Oldsmobile Starfire SX 1978 - Landrynka Oldsmobile Starfire SX 1978 - Landrynka Oldsmobile Starfire SX 1978 - Landrynka
Oldsmobile Starfire SX 1978 - Landrynka Oldsmobile Starfire SX 1978 - Landrynka Oldsmobile Starfire SX 1978 - Landrynka Oldsmobile Starfire SX 1978 - Landrynka Oldsmobile Starfire SX 1978 - Landrynka
Oldsmobile Starfire SX 1978 - Landrynka Oldsmobile Starfire SX 1978 - Landrynka Oldsmobile Starfire SX 1978 - Landrynka Oldsmobile Starfire SX 1978 - Landrynka Oldsmobile Starfire SX 1978 - Landrynka
Oldsmobile Starfire SX 1978 - Landrynka Oldsmobile Starfire SX 1978 - Landrynka Oldsmobile Starfire SX 1978 - Landrynka Oldsmobile Starfire SX 1978 - Landrynka Oldsmobile Starfire SX 1978 - Landrynka
Oldsmobile Starfire SX 1978 - Landrynka Oldsmobile Starfire SX 1978 - Landrynka Oldsmobile Starfire SX 1978 - Landrynka Oldsmobile Starfire SX 1978 - Landrynka Oldsmobile Starfire SX 1978 - Landrynka
Oldsmobile Starfire SX 1978 - Landrynka Oldsmobile Starfire SX 1978 - Landrynka Oldsmobile Starfire SX 1978 - Landrynka Oldsmobile Starfire SX 1978 - Landrynka Oldsmobile Starfire SX 1978 - Landrynka
Oldsmobile Starfire SX 1978 - Landrynka Oldsmobile Starfire SX 1978 - Landrynka Oldsmobile Starfire SX 1978 - Landrynka Oldsmobile Starfire SX 1978 - Landrynka Oldsmobile Starfire SX 1978 - Landrynka
Oldsmobile Starfire SX 1978 - Landrynka Oldsmobile Starfire SX 1978 - Landrynka Oldsmobile Starfire SX 1978 - Landrynka Oldsmobile Starfire SX 1978 - Landrynka Oldsmobile Starfire SX 1978 - Landrynka
Oldsmobile Starfire SX 1978 - Landrynka Oldsmobile Starfire SX 1978 - Landrynka Oldsmobile Starfire SX 1978 - Landrynka Oldsmobile Starfire SX 1978 - Landrynka Oldsmobile Starfire SX 1978 - Landrynka
Oldsmobile Starfire SX 1978 - Landrynka Oldsmobile Starfire SX 1978 - Landrynka Oldsmobile Starfire SX 1978 - Landrynka Oldsmobile Starfire SX 1978 - Landrynka Oldsmobile Starfire SX 1978 - Landrynka
Oldsmobile Starfire SX 1978 - Landrynka Oldsmobile Starfire SX 1978 - Landrynka Oldsmobile Starfire SX 1978 - Landrynka Oldsmobile Starfire SX 1978 - Landrynka Oldsmobile Starfire SX 1978 - Landrynka
Oldsmobile Starfire SX 1978 - Landrynka Oldsmobile Starfire SX 1978 - Landrynka Oldsmobile Starfire SX 1978 - Landrynka Oldsmobile Starfire SX 1978 - Landrynka Oldsmobile Starfire SX 1978 - Landrynka
Oldsmobile Starfire SX 1978 - Landrynka Oldsmobile Starfire SX 1978 - Landrynka Oldsmobile Starfire SX 1978 - Landrynka Oldsmobile Starfire SX 1978 - Landrynka Oldsmobile Starfire SX 1978 - Landrynka
Oldsmobile Starfire SX 1978 - Landrynka Oldsmobile Starfire SX 1978 - Landrynka Oldsmobile Starfire SX 1978 - Landrynka Oldsmobile Starfire SX 1978 - Landrynka Oldsmobile Starfire SX 1978 - Landrynka
Oldsmobile Starfire SX 1978 - Landrynka Oldsmobile Starfire SX 1978 - Landrynka Oldsmobile Starfire SX 1978 - Landrynka Oldsmobile Starfire SX 1978 - Landrynka Oldsmobile Starfire SX 1978 - Landrynka
Oldsmobile Starfire SX 1978 - Landrynka Oldsmobile Starfire SX 1978 - Landrynka Oldsmobile Starfire SX 1978 - Landrynka Oldsmobile Starfire SX 1978 - Landrynka Oldsmobile Starfire SX 1978 - Landrynka
Oldsmobile Starfire SX 1978 - Landrynka Oldsmobile Starfire SX 1978 - Landrynka    

Model: Starfire SX
Rok produkcji: 1978
Silnik: 3,8L - 110KM
Skrzynia biegów: Automatyczna
Historia:
Chevrolet Monza jest sub-kompaktowym, samochodem
produkowanym przez Chevroleta od 1975 do 1980 roku. Auto oparte jest o
model Vega. Dzieli z nim tą samą płytę podłogową oraz 2.3 litrowy silnik
4-cylindrowy. Model 2+2 z roku 1975 był przygotowany konstrukcyjnie
także pod silnik Wankla ale ze względu zaostrzonych przepisów o emisji
spalin pomysł został porzucony. Pojawił się natomiast jako opcja silnik
V8 o pojemności 4.3L. Monza 2+2 Town coupe był bezpośrednim rywalem
Mustanga II i innych sportowych coupe. Także Buick produkował Monzę pod
nazwą Skyhawk oraz Oldsmobile jako model Starfire (platforma H-body).
Obie firmy instalowały pod maską 3.8 litrowy silnik V6 Buicka. Kilka
lat później również Pontiac rozpoczął produkcję samochodu h-body o
nazwie Sunbird. Nazwa Monza pierwszy raz pojawiła się na rynku w połowie
lat 60-tych jako określenie sportowej wersji Chevroleta Corvair.
Chevrolet Monza był tak naprawdę wymyślony na potrzeby prezentacji silnika Wankla produkcji GM na licencji NSU. Ze wzgledu na dużą paliwożerność uwczesnego silnika zrezygnowano z pomysłu jako, że w latach 73-74 kryzys paliwowy spowodował znaczny wzrost cen ropy. W 1975 roku pierwsza Monza ujrzała swiatlo dzienne z tym, że ze standardowym silnikiem spalinowym. Co ciekawe wycofanie się z planów produkcji silnika wankla przez GM odbilo sie na AMC, która miała umieszczać te silniki w modelu Pacer. Skończyło się tym, że AMC Pacer byl zasilany przez rzędową szóstkę. Monza zadebiutował jako model 2+2 hatchback, Chevrolet promował nowe auto hasłem 'nasz nowy mały samochód'. Monza była 4 cale dłuższa niż model Vega na którym bazowała. Standardowa wersja auta posiadała silnik 2.3 l o bloku wykonanym z aluminium. Posiadał on moc 78KM przy 4200 RPM; 4.3 litrowa V8-a Chevroleta byla w opcji. Wersja z 2-gardzielowym gaźnikiem zapewniała autu moc 110KM przy 3600 RPM. W kwietniu '75 Chevrolet zaproponowal nowy model Monzy pod nazwa Towne Coupe który nieznacznie różnił się od wersji hatchback. Posiadał on m.in. okrągłe lapmy w przeciwieństwie do podwójnych kwadratowych pierwszej wersji. Towne Coupe bylo troszke krotsze od 2+2 i lżejsze. W połowie roku pojawiła się jeszcze wersja S która była najtańszą opcją Monzy. Standardowo posiadała ona podstawowy silnik 2.3 litra i 3 biegową, manualną skrzynię biegów. W 1975 wyprodukowano w sumie 66615 egzemplarzy tego sportowego coupe w tym blisko 25 tyś. z silnikiem V8. Motor Trend Magazine uznał model 2+2 samochodem roku. W 1976 Monza była dostępna ponownie jako 2 różne modele; 2+2 i Towne Coupe. Sprzedaż wzrosła do ponad 80 tys aut. Silnik 4-cylindrowy nie uległ wiekszym zmianom, poprawiono jego hydrauliką aby zmniejszyć generowany hałas. Opcjonalny silnik V8 wymieniono na 5 litrową jednostkę która z 2-gardzielowym gaźnikiem dawała 140 KM mocy.Ten silnik używany był jednak tylko w Kalifornii ze względu na restrykcyjne przepisy o emisji spalin. W pozostałych stanach sprzedawano Monze ze starą V8-ka. W połowie roku Chevrolet zaprezentował sporotwy pakiet dla Monzy o nazwie Spyder. Rok 1977 wniósł do modelu 2 nowe sportowe pakiety Spyder. 84 konny motor 4 cylindrowy pozostał standardem ale od nowego roku wszedł do wyboru także 145 konny 5 litrowy V8 używany rok wczesniej tylko w Kalifornii. Wersja Towne Copue zakończyła swój żywot. Powstała za to wersja o nazwie Mirage, pomalowana na biało z czerwono niebieskimi ozdobnymi pasami.
Co zrobiliśmy??:

Nasz Starfire zaraz po zakupie przeszedł renowację i drobne zmiany tak by dostosować samochód na potrzeby codziennego użytkowania, i tak po odnowieniu z zewnątrz jak i wewnątrz położyliśmy dość rzadki kolor na rynku motoryzacyjnym czyli różowy. Dodatkowo karoseria ozdobiona została linią drobnego tribala wokoło całego nadwozia. Po takim przygotowaniu samochód stał się dość mocno przyciągającym wzrok samochodzikiem który raczej trudno uświadczyć na naszych drogach. Dzięki wybranemu kolorowi mały Olds'ik dostał pieszczotliwą nazwę Landrynka.

W chwili obecnej samochód trafił ponownie na warsztat by potrzymać kolejne wcielenie. I tak silnik został zmieniony na widlaste 8 o pojemności pięciu litrów przy okazji wzmacniając jego moc dzięki głowicom aluminiowym od TrickFlow czy ostrzejszemu wałkowi oraz poprawiony układ wydechowy na podzespołach Magnaflow. Zawieszenie to elementy od Spohn jak wahacze i drążek Panharda, amortyzatory i sprężyny to już sprawdzona konstrukcja na coil-over czyli możliwość regulacji wysokości i twardości dzięki rozwiązaniom firmy QA-1. Postawiona na 15 calowych felgach z oponami 205/50/15 przód i 225/60/15 na tylnej osi. Wnętrze to kompletnie odnowione elementy tapicerki obszyte skórą w kolorach pasujących do nadwozia. Deska rozdzielcza i także dostała kurację odnawiającą a sprzęt audio został dobrany tak by słuchanie stało się czystą przyjemnością. Jak już zmieniać to na całego więc i Landrynka zmieniła kolor, obecnie to własna mieszanka koloru pomarańczowego tak by dalej byłą unikatowa.

Located in: Nasze Rumaki | Wyjechały